2006/01/19

Teknikens under >< Murphys lag

Jag har varit på gala i kväll, Sundsvall music awards. Ett kanonbra evenemang. Var där från åtta till tio. Kvart i elva ska tidningen vara klar, skickad till tryckeriet. I vanliga fall är 45 minuter lång tid att skriva och sedan redigera. Det brukar hinnas. Jag kan vara snabb när det gäller. Men i kväll var det elände. Huga. Tekniken kan verkligen reta gallfeber på mig ibland.

1. Bilderna som jag skulle ha flöt inte igenom systemet. Omtag. Tidsåtgång minst 10 minuter.
2. Systemet segade och det tog minst en minut att plocka in varje bild. Tidsåtgång 9 minuter.
3. Systemet segade ännu mer och sidorna tog enorm tid på sig att komma ut som skickbar fil. Tidsåtgång 8+5 minuter.

Summa sumarum: 32 minuter.

Alla mina texter var färdiga 22.40. Jag kunde inte rita sidorna ordentligt då bilderna saknades, fick sitta och höfta. Jag tycker inte om att bli missnöjd...

Well. Just nu tycker jag inte om mina texter heller, men det kanske jag gör i morgon när jag fått lite distans. Då kommer det kanske länkar... ;-)

Jag är hur som haver nöjd med galan som sådan. Det är ett riktigt roligt evenemang att bevaka. Med lite tur kommer fler tillfällen då kommunens nu ledande politiker lämnat ett halvt löfte om att föra galan vidare. We'll see about that...

Kan i alla fall ge er listan på de som vann i kväll med kortade motiveringar:
Bästa artist/grupp: Nordiska kammarorkestern Sundsvall
För att under kort tid ha gjort bestående avtryck – inte bara i Sundsvalls musikhistoria – och för att med barnslig förtjusning ha överskridit konstnärliga gränser, på scen och på skiva.
Bästa utsocknes artist/grupp: Christian Walz
I en tid då entoniga mobilsignaler kan toppa listorna har vår vinnare mest spelat in mest spelade hitlåtar. Priset går till hitmaskinen och ”underbarnet”.
Bästa producent: Flyphonic beat
För bredden och mångsidigheten. För stilsäkerheten och känslan. Ochför att alla produktioner svänger på ett sätt som är karaktäriskt och går att känna igen.
Bästa arrangör av musikevenemang: Domsaga
Nya artister. Ny publik. Nya möjligheter. Vår vinnare har med entusiasm och stor proffsighet etablerat en ny viktig musikalisk plattform för Sundsvalls framtid.
Bästa låt: ”Gabriellas sång” med Helen Sjöholm
För det magiska ögonblick då man som lyssnare upplever att tiden stannar upp, om än bara för ett ögonblick.
Bästa album: Linda Pettersson ”Who are you?”
För att med en efterlängtad debut ha fyllt ett musikalisk tomrum i musikstaden Sundsvall och tagit ett stort steg mot rampljuset.
Bästa nykomling: Leif Karate
För att ha förvaltat det kulturella arvet från Punksvall-epoken och dessutom ha pekat ut riktningen mot en dånande framtid.
Bästa demoartist/grupp: Moribund music
För att alldeles obemärkt ha hottat upp en gammal musikgenre och lyfta den till nya dimensioner med energisk och näst intill irländsk spelglädje.
Juryns hederspris: Anders Melin
Det finns pionjärer. Det finns visionärer. Det finns entreprenörer. Sällan är det en och samma handlingskraftiga person. Hederspriset går till en person som inte bara förändrat musikbranschen i Sundsvall – man kan nog säga att han har skapat den.
Folkets röst bästa show/krogakt: Musikpolisen
Folkets röst bästa artist/grupp: Ignomenees

2 comments:

Linus Brännström said...

kul läsning! fortsätt det goda arbetet!

deeped said...

Underbart: "Bästa utsocknes" vilket pris!