2006/01/14

A night at the movies

Jag har tillbringat två kvällar i rad på bio. I går var det ”Min frus förste älskare” och i kväll ”Narnia: Häxan och lejonet”.

Att se film på bio kan vara både underbart och irriterande på samma gång. Film i stort format med bra ljud och sköna stolar är underhållande, speciellt om filmen är bra. Men med fel sällskap kan det bli mycket irriterande. I kväll hade jag en tjomme bakom mig som smaskade nåt alldeles enormt. Vansinnigt mycket! Det var snudd på att han överröstade filmen...

Gårdagens film var så där. Marika Lagercrantz och Philip Zandén spelade två människor som möts igen 25 år efter att de avslutat sin relation. Självklart slår det gnistor och förvecklingarna har bara inletts. Betyget är inte mer än en tvåa. Max. En svag tvåa således. Det som förvånade mig mest under filmen var att de som såg filmen inte verkade se vartåt handlingen barkade. Jag och EL satt och viskade lite försiktigt emellanåt, då ljudnivån blev lite högre så att vi inte störde nån... ”Nu händer det!” Eller ”det där var ju inte det minsta oväntat, vad var det vi sa”. Men de andra gjorde högljudda ”Ahaaaaa!” eller ”Nejmen oh!!”. Som om det vore omöjligt att lista ut vad som skulle hända, när det i själva verket stod helt klart. Har man sett knappa tio filmer borde man lätt kunna följa mönstret.

Dagens film var en sån där som jag inte visst om jag skulle våga se. C.S. Lewis är en viktig del av min barndom. Hans böcker var så fantasikittlande och lärde mig mycket om att skapa historier. Jag älskade hela boksviten om Narnia och såg alla filmatiseringar som gjordes.

Jag hyrde faktiskt hem BBC:s version från slutet av 80-talet och början av 90-talet i våras. Tre dvd-filmer med alla böckerna i filmformat. Inte så snyggt gjort, men väldigt sann mot böckerna.

Det tycker jag att Disneys version också är. Jag saknar ingenting, och allt är väldigt proffsigt och snyggt gjort. Det enda jag önskar är att jag vore tio år igen och för första gången möter C.S. Lewis magiska värld.

Andra bloggar om: , ,

No comments: