2006/01/07

Dagens ord

Ratingen

Detta ord är perfekt för den som vill svära men inte använda de vanliga orden som jävlar, helvete, satan eller förbannat.

Ordet är vanligt förekommande i byn Hjältanstorp, söder om Munkbysjön men norr om Saxen. Hjältanstorp ligger strax söder om Sveriges geografiska mittpunkt, Flataklocken.

Jag har en rolig historia om denna plats faktiskt. Eller platsen är det väl kanske inte, men det handlar lite om platsen.

Så. Nu ska jag komma till saken. Munkbysjön kallas för Flata bland ortsborna. Det har väl nåt med själva Flataklocken att göra antar jag, men jag vet inte säkert. Anyways. För några år sedan hade de ett motionslopp där för kvinnor, ungefär som Vårruset.
Rubriken sattes, och det blev nåt med namnet ”Flataruset”. Min kollega blev knäpptyst, samlade sig och sa:
”Men...men...men... Så kan det väl inte heta? Du måste ha skrivit fel.”
Jag: ”Eh... Vaddå?”
Han: ”Jamen! Flataruset!!!”
Jag: ”Och? Det heter ju så.”
Han: ”Jamen! Det kan det inte heta! Eller menar du att det bara är lesbiska kvinnor som deltar i det där loppet?!”
Jag: ”He... Det hade jag inte ens reflekterat över!!!”
///M

2 comments:

Anonymous said...

Flata är en av de ingående byarna i Munkbysjön, som var den gamla postadressen.

Munkbysjön är även namnet på sjön, andra gamla namn är Munkbyn som gett namn åt sjön och även Björnede.

Det finns även ett Flata i Jämtland, det vill säg Strömsund. Det betonas med det första a:et kort, Flata i Medelpad betonas med ett långt a.

Mona said...

Se där! Tack Gunnar! ;-) Jag känner faktiskt en kille från Flata i Ström. Hans pappa tillverkar de vackraste tolvsträngade akustiska gitarrerna jag någonsin hört. Å Munkanfolket har man ju lite koll på sen skoltiden.