2006/01/10

Hey boy!

Ja jösses ja... Att dansband tolkar kända låtar är ingen hemlighet. De toppsäljande singlarna förvanskas, kammas till, ges emellanåt svensk text, och får sedan lurviga ben att svänga runt på dansgolven.

Som sagt. Inget konstigt.

Men nu du... Veckans i särklass mest spelade på redaktionen är Torgny Melins tolkningar av Teddybears låtar. Det är bara så underbart skrattframkallande.

”'Cause I'm a dansbander yes I am...”


Jag kan höra skvalpet av vågor från Finlandsfärjan i bakgrunden... Och så skrattar jag lite till.

*blir irriterad* Jag försöker envist att komma ihåg vad det där andra dansbandet heter, de som bland annat gjorde om AC/DC:s ”Highway to hell” på plattan ”Highway to Hälsingland”. Lars Nordströms? Näe... *söker* LEIF NORBERGS ORKESTER! Sååå var det ja!

Ofta, eller jag lyssnar inte så ofta på dansband men när jag väl gör det, så tar det en stund innan jag inser vilken låt det är som bandet spelar. Det är så glatt och trevligt, alternativt smörigt och segasamt, men ändå i trampvänligt tempo, och texten sjungs på ett helt verklighetsfrämmande vis. De kan sjunga nationalsången utan att jag fattar det från första början. Hjärnan tar tid på sig att koppla samman orden med takten och den omarbetade melodin. Precis så var det med Torgny Melins. Men det är fortfarande underhållande. Jag tänker dock inte sträcka mig så långt att jag köper plattan. Not yet... ;-)

Andra bloggar om: , ,

6 comments:

Unknown said...

Jag höll på att kräka när jag läste det här inlägget. Läbbigt!

crrly said...

NEJ!!!!!!!!!!!!!! Finns de PÅ RIKTIGT?? Jag dööör. Det allra, allra supervärstaste är att min svärmor var på Birka Paradise häromdan, där de tydligen spelade, häromdan!!!!!!!!!!! Och hon kommer hit imorgon!!!!!!!! SHIT. Jag vill bara inte höra vad hon har att säga... Ajajajaj. Jag dööör.

Anonymous said...

Helt underbart! Keep em coming!

Michael Nystås said...

Till skillnad från Leif Norbergs och Black Ingvars menar gossarna i Melins allvar med det de gör. Det tror jag kan vara den upprättelse dansmusiken behöver. Mina farhågor var grymma när jag först hörde om projektet. Men lyssna - det svänger ju om Melins!
/Michael

Anonymous said...

Hej! Vet du hur man får tag i dansbandsversionen av Highway to hell? Jag ÄLSKAR den!

/ din evigt tacksamma Jennie

Anonymous said...

Gnällspik! Gör det bättre själv då!! du behöver inte lyssna på oss!