2007/07/31

Redskap

Jag blev så full i skratt när jag kom hem och hittade ett mejl från en frilansskribent som sökte tjejer med fobier till ett reportage i ”Veckorevyn”. Hon hade minsann sökt igenom bloggar i sin jakt på lämpliga kandidater, och som av en händelse fastnat för mig (antar att hon hittat fler också).

Jag är inte så välvilligt inställd till att ställa upp på dylika saker (håller mig hellre i bakgrunden och skapar tidningarna än är med i dem själv), dessutom trillar jag utanför åldersspannet med mina snart 32 år. Sedan vete håken om det är så smart att utmåla sig själv som en nojig människa. Folk kan ju få underliga idéer om roliga spratt... (Precis som Ugglan när han messade mig en sen afton vilket sabbade min nattsömn ordentligt... Och jo då, jag vet att han ångrar sitt vågade upptåg)

Men bloggarna är ett bra verktyg för reportrar som letar uppslag eller intervjuobjekt. Önskar att fler kunde inse det. En dålig dag kan bli en bra om man är öppen för att använda fler kanaler. En del inser inte ens att man kan googla sig till idéer... Nya former måste beredas plats, det räcker inte längre med telefonkatalogen och goda kontaktnät. Den yngre skaran har insett vidden av vad nätet kan göra för en reportrer. Det hålls ju till och med kurser i hur man kan använda internet som arbetsredskap.

Kanske kan bloggarna tas in i sådana kurser. Här vimlar ju av människor med upplevelser och kunskaper. De bara väntar på att bli upptäckta.

No comments: