2006/02/03

Mozarteffekten

Jag sitter och ser på teve. Sveriges television visar ett program som heter ”Mozarteffekten”. Musiken har analyserats, jämförts med andra klassiska kompositörers, och slutsatsen är ett gyllene snitt. Mozarts stycken innehåller både agerande och lugn.

Sedan har de tittat på vad musiken kan göra för människor, friska som sjuka, barn som gamla. Det är faktiskt riktigt spännande. Jag har fastnat.

En sak som slår mig är det om inlärning och musik. Enligt det här programmet består Mozarts musik av många höga toner, ovanligt många. Dessa höga toner påverkar hjärnan, bland annat i inlärningscentrat. När jag pluggade fick jag bäst resultat när jag lyssnade på musik, och faktiskt var det Mozart jag valde i första hand. Den kopplingen har jag dock aldrig hört talas om förrän nu.

Så fort det närmade sig prov satt jag och tokläste, strök under och antecknade samtidigt som Mozarts stycken spelades i bakgrunden. Det gav mig ro, min koncentration stärktes. Underligt egentligen.


Andra bloggar om:

No comments: