2007/02/17

I afton dans

Den återkommande genomgången. Okidoki. Lyssna själv här...

Så här tycker jag.

1. Måns Zelmerlöv ”Cara Mia”. Loj, seg. Lite smör i bästa Julio Iglesias-stil. Fast smöret är kryddat med Abba. Kan ana mig till att det blir lite sväng på höfterna på scenen.

2. Miss Match ”Drop dead”. Hm. Plastic padding. Typ. Försöker vara mix mellan 80-tal och framtid. Men blir bara dödtrist.

3. Magnus Carlsson ”Live forever”. Går vidare. Aha möter Alphaville möter Abba. Lite disko, lite vemod, lite glädje. Inget jag går i spinn över, men helt klart starkare än många andra bidrag i Ö-vik.

4. Sheida ”I mina drömmar”. Näpp. Folkmusiker från olika kontinenter möts på en scen i Övik. Det går icke hem. Sverige är inte redo för sådana möten ännu.

5. The Attic feat. Therese ”The arrival”· House med en krok. Bästa låten i kväll. Helt utan tvivel. Men frågan är om det går hem. Är melodifestivalen redo för det? Kan höra flera säga ”Den är bra, men det är då ingen schlager”. Jag gillar den.

6. Sebastian ”When the night comes falling”. Han har smittats av Andreas Johnsson-flugan. 60-talet klingar i bakgrunden på en rätt slätstruken låt. Gillar refrängen ändå. Kan ha en chans i afton.

7. Sonja Aldén ”För att du finns”. Shirley Clamp-vibrato, Shirley Clamp-låt. Men det är Sonja. Ballad. Lite svulstig, stråkar och klassiskt komp. Beror på om ni är kärlekstörstande i kväll. Om så går hon vidare.

8. Nanne ”Jag måste kyssa dig”. Intro à la Glenmark möter Ruslana. Sedan är det klassisk Nanne-låt. Fast sämre än vad de brukar vara. Hm.

Carlsson går vidare till Globen. Nanne, Sebastian duellerar om den andra platsen, en av dem får andra chansen. Sen är det svårare. Sonja eller The Attic feat Therese. Sonja. Fast jag vill hellre se The Attic feat Therese.

Andra bloggar om:

No comments: