2007/02/13

Askungen

Finns det verkligen riktiga Askungar? Är läraren Marie Lindberg som klippt ur en Disneyfilmatisering?

Hm. Kanske det.

Jag tycker om att en totalt okänd, i alla fall okänd i musiksammanhang, får slå igenom stort i Melodifestivalen. Det är roligt. Mycket roligt. Hoppas att det ger effekter också. Exempelvis att G:son och den övriga schlagermaffian inte får lika stort utrymme nästa år, utan att fler okända förmågor ges chansen. Kan inte tänka mig annat än att det ligger buntvis med låtar i ratathögen som är bättre än de som tagit sig igenom nålsögat till delfinalerna. Misstänker att schlagermaffian går igenom ögat gång på gång just för att de är rutinerade i sammanhanget. Hoppas att jag har fel, men tror inte det.

Marie Lindberg kan säkert vara något för framtiden, även om jag personligen tycker att hennes låt var rätt trist. Tycker att hon ska skippa engelskan dock. En svensk Askungesaga är betydligt trevligare än en engelsk.

Och jag hoppas att hon inte vinner hela klabbet bara för att folk i allmänhet tycker att det är roligt med Askungar. Risken finns nämligen i mellanmjölkens land.

Andra bloggar om: , ,

1 comment:

Sara Ödmark said...

Jag tror inte hon vinner hela klabbet. Det går säkert bra för henne, men jag tror inte hon vinner.