2006/09/06

Mortal combat

Vem vinner duellen? Reinfeldt eller Persson? Båda i svarta kostymer och röda utropstecken i form av slipsar.

De är båda goda talare. De kan sin retorik. Men vad säger de egentligen? Pratar de så att alla begriper? Svarar de på frågorna? Eller glider de bara undan som skuggboxare...

De säger så många fina saker. Lovar stort. Samtidigt gör de vad de kan för att meja ner varandra... Jag tycker att den applåderande och stundvis skrattande publiken är störande. Hade hellre sett dem ensamma i duellen. Utan stöttning från likasinnade, speciellt utvalda kamrater som hejar på tupparna i fajten.

Hjälper det att se en sådan här duell om man är tveksam? Jag visste redan innan programmet vilket parti jag ska lägga min röst på. Jag tänker inte falla för personröstandet. Men den som inte bestämt sig, ser de på programmet? Påverkas de?

Hm. Bryr sig folk över huvud taget om politiken? Eller har politik blivit nåt som inte längre engagerar...

Jag har hört och skrämts av påfallande många: ”Jag bryr mig inte, det spelar ändå ingen roll vad jag tycker. Ingen lyssnar ändå.” Politik borde vara nåt som alla engagerar sig i. Den påverkar hur allas våra liv kommer att se ut i framtiden.

Vilket alternativ som är bäst vete gudarna... Eller den som är bra på att spå i kaffesump...

Andra bloggar om: , ,

No comments: