2006/09/11

Alla vägar bär till musiken

Jag är upptäcktsresande.
Tropikhatten sitter på plats, jag har karta och kompass i fickan och en machete i näven.
Kartan är fylld med vita, outforskade områden.
Vilken väg jag än väljer så fylls mina öron med musik.


Nej då. Jag är inte ute i djungeln i sällskap med bröderna Dal på jakt efter professor Drövels hemlighet. Jag befinner mig vid min dator med myspace på skärmen. Här finns en till synes otömlig källa. Myspace.com är paradiset på jorden för den som gillar musik.
Utbudet där ökar varje dag och det finns lassvis med band och artister att upptäcka.
Jag tänker ta er med på en liten resa. Så packa väskan, för nu bär det av.
Vi börjar här,
Folding a firehose. Här kamperar Petter Södrin, Mikael Häggkvist, Joakim Labraaten, Per Andersson och Mattias Johansson med sitt senaste projekt, Folding a firehose. Idel bekanta namn för den som intresserat sig för Sundsvalls musikliv de senaste åren.
Fyra låtar ligger ute att njuta av. Trummor, gitarr, bas och synthar i en ljuvlig kombination i enbart starka låtar. Oberoende pop som i ett skarpt läge kan ge skivkontrakt. Jag älskar det. Framför allt ”Concerned” och ”Underneath your bed” som kan vara två av årets bästa låtar. Bitterljuva ”Want you around” känns lite rörig, men bitarna faller på plats och jag konstaterar än en gång att Medelpad har fött upp briljanta konstnärer.
Härifrån kan jag välja 94 olika stigar genom att klicka på några av bandets vänner. The Confusions, Nicolai Dunger, Paul McCartney (!), Calexico, Ane Brun eller ... Ja ... Jag hamnar hos Goatpoacher. En Sundsvallskvintett bestående av Grubb, Jens, Albin, Jerker och Rickard. Här finns en låt för nedladdning, ”Mug o’ grog”. Tungt svängande rock med starka bluesinfluenser, högst njutbart. Jag hoppas hitta fler låtar här snart.
Färden går vidare genom musikdjungeln. Nästa stopp blir här där Thomas Björling, Nils Andersson, Fredrik Lindholm, Patrik Andersson och Simon Olaussons band Elevendays lagt ut två låtar. Emotionell rock där skönsång bryts av ett och annat growlliknande skrik, inte gutturalt utan klarare. ”To the bottom” har en stark refräng och varierad melodi. ”You hide” påminner mycket om ”To the bottom” men består av mycket lugnare partier.
Klick, klick och jag hamnar hos dödsmetallande David Olgarsson, Emil Andersson, Magnus Svärd, Ragnar Hedtjärn och Oscar Nilsson. Det vill säga hos Ignis. Melodiöst med kompetent sång i ”Refuse” och ”Schizophrenia”.
En trumvirvel senare hamnar jag i lugnare marker. Leif Elverstig. Här kan jag trivas i skir alternativ popmusik. Fyra låtar laddar jag ner. Det pinglar om ”Every warm degree”, tinglar och tindrar. Vemodiga gitarrer och en mild stämma gör att det blir extra njutbart.

Myspace är en gåva till musikälskare. Jag kan tänka mig att det också är en guldgruva för skivbolagen. Så här enkelt har det aldrig tidigare varit att hitta musik. Och det finns en rad artister som faktiskt fått skivkontrakt efter att ha engagerat sig på myspace.
Se bara på Lily Allen och nu senast The tallest man on earth som har en helt underbar gåva att dela med sig av i form av amerikansk folkmusik.
Lyssna och njut.

No comments: