2009/02/21

Melo!

Leksand. Här har ni min dom.

1. ”You're not alone”, BWO. Den enminutare som ligger ute för lyssning känns minst sagt aningen lam. Ballad. Seeegt. Men tjusiga detaljer i bakgrunden, precis som Bard alltid lyxar till det med. Gospel. Okej. Jag vet inte jag...

2. ”Alla”, Sofia. Etnodiskoballad. Nej nu får de väl ändå ge sig. Det fungerar inte längre. Även om rösten är väldigt vacker. Och även om låten är stark i sig själv. Skulle de skalat av det som gör den etno skulle det här vara väldigt mycket vassare.

3. ”Här för mig själv”, Maja Gullstrand. Lisa Ekdahl? Nej vänta, det är ju hon barfotadamen med röda håret, hon från Fame Factory. Det är inte helt dåligt, även om rösten är både nasal och barnslig. Feelgood i lugn och ro. Men Eurovision? Eh, nä.

4. ”Du vinner över mig”, Mikael Rickfors. ”Vingar” är tillbaka. På riktigt. Det är samma upplägg. Jag trodde det skulle vara sämre, men ärligt talat. De som älskar ”Vingar” kan rösta den här låten åtminstone till andra omgången. Faktiskt.

5. ”Baby goodbye”, EMD. Visslingar och rop. De går vidare, hur illa de än uppträder i afton. Låten är inte heller helt oäven, den är troligen vassast i fältet hittills, men precis som med förra veckans Måns vet jag att den kommer att spelas tills jag kräks.

6. ”Så vill stjärnorna”, Molly Sandén. Årets Sanna. Ballad. Klassiskt snitt. Svenskt bidrag. Vacker sång. Men för fanken Sverige! Har vi inte försökt med det här en miljon gånger? Bah...

7. ”I got you”, Rigo & The Topaz feat Red fox. Jag gillar Rigo. Sommar och sol och en god drink vid poolen, vänner som dansar. Det är en skön stämning. Går det hem hos er andra? Tveksamt.

8. ”The Queen”, Velvet. Skaka rumpa-musik, starka damer tar kontrollen. Trummor i massor. Sen stuns-stuns... Självförtroende. En hit, helt klart.

Vilka tror jag då på? Innan jag lyssnade, då jag bara visste vilka som skulle vara med, tyckte jag att det såg enkelt ut. Ett klent startfält. BWO, EMD, Velvet och Molly vidare i nån form. Men nu när jag lyssnat...

Rickfors kan skrälla. Nej jag skämtar inte. Han är den mörke mannen i kortleken som kan ställa till det för de andra. Mollys låt förtjänar egentligen inte att gå vidare.

Jag tror nog ändå att EMD går vidare raka spåret till Globen. Sen kan BWO se sig snuvad på konfekten av Velvet. I stället blir det andra chansen. Sista andra chansen? Jag drar till med Micke, i alla fall fram tills jag sett aftonens framträdande. Sen tror jag att internationella juryn plockar ut Sofia.

No comments: