2008/12/26

Skönt

Faktiskt, det är väldans bra att jobba borta. Långt borta. Så där långt att man ändå inte KAN göra nåt, även om man VILL.

I dag har jag sovit. Sovit. Verkligen supersovit. Tagit igen alla timmar jag missat på hemmaplan. Om jag varit där i dag hade jag tvingat mig själv att kliva upp för att hugga tag i nåt som ska göras. Det kan jag ju inte här nere, så då är det helt okej att ligga kvar i bingen och bara njuta.

Annars var julafton trevlig. Mormor var ju där. För första gången någonsin. Hon brukar alltid fira med sin syster i barndomens Graninge. Men nu är hon inte så pigg och orkade inte med resan. Så då hämtades hon hem till Torpshammar i stället. Och det är så skönt att se henne äta ordentligt. Att se henne glädjas över sällskap. Och tänk så glad hon blev för klapparna. Morgonrocken åkte på så fort den kom ur sitt omslagspapper. :-)

Det var trevligt hela dagen lång. K kom förbi hemma hos mig i huset på kvällen och klappen till henne var också lyckad. Hon strålade verkligen. Tänk att Kent kan göra en människa så lycklig. *ruskar på huvudet* Jag har nog aldrig förstått mig på Kent. Eller så har jag bara inte orkat sätta mig in i bandets musik. Jag har fortfarande inte fått lust att göra det heller, men vem vet. Rätt som det är lyssnar jag in mig på dem också... *hrm* Det har jag ju gjort med Bowie också. Det trodde jag ju inte heller för ett antal år sedan.

Statusen på kåken då? Jo då. Det går framåt.

Vardagsrummet saknar lister. Golven ska få nya och fönstren ska inramas med bredare foder. Vi ska väl iväg och shoppa loss när jag kommer hem till veckan. Dessutom ska jag inhandla cd-förvaring. Ikeas Bestå ska det bli. Och den måste bli minst 2.40 bred. Till den ska jag ha lådor, men vet inte om jag ska ha vanliga fronter eller sådana där dörrar som man skjuter åt sidan...

Sovrummet saknar nattduksbord och sänglampor, men jag fick underbara tavlor av Elo. Utsnitt ur verk av Gustav Klimt. De blir pricken över i där inne.

Biblioteket ska få fler hyllor, och de hyllor som står där ska fyllas med böcker som står i ide på logen. Dessutom ska farfars fars gungsstol dit, men den ska hämtas i stugan först.

Kontoret. Hm. Här är det mycket kvar. Måste ha någon slags förvaring. Sambon föreslår en byrå, men jag tycker inte om att rota i travar av papper. Så jag lutar åt ett skåp eller en öppen hylla. Har inte hittat nåt jag vill ha än...

Hallen. Här behöver jag belysning och nåt till ytterkläder och skor. Jag har en spegel men är sugen på en annan modell. Vi får se... Måste titta runt lite mer innan jag bestämmer mig.

Köket. Här ska arvegodset målas. Först vitt och sedan svart så att jag kan slipa fram en härlig mix. Och så ska soffan kläs och lampan i taket flyttas. Dessutom måste jag ta itu med alla gamla lådor som är fyllda med attiraljer. Porslin och kastruller och allsköns bråte ska in i skåpen. Men jag ska sortera ut de saker jag inte vill ha kvar...

Ja. Nåt sånt är det. Och upplysningsvis: Jag har i princip fått fria händer från sambon när det gäller inredningsbiten. Han kan vara lite skeptisk till vissa idéer, men allt som oftast slutar det med att han är mer än nöjd. :-) Så jag kör inte över honom helt...

1 comment:

Sara said...

Hoppas på att få se lite fler bilder sedan! Så himla spännande!