2007/08/30

Asocial!

”Om du har vänner på nätet måste det vara nåt fel på dig. Hur fan kan du kalla någon som du aldrig träffat för vän? Herregud, det hör man ju, om man är någorlunda normalt funtad, att det är helgalet! Måste du kolla din mejl och läsa bloggar? Kan du inte bara umgås med folk som vanligt folk gör mest? Va? Och det där msn eller vad det heter, vad är det? Sitta och skriva till folk när man kan lyfta luren och ringa. Phft... Va? Låter det normalt? Fortsätter du på det här viset kommer du snart inte ha några riktiga vänner. RIKTIGA vänner, sådana som man träffar i verkligheten, men det där begriper du uppenbarligen inte. Du sitter ju bara där vid datorn heeeeela tiden. Och bloggar, det är ju bara en massa trams som folk sitter och knattrar ner. Du vet ju inte ens om det de skriver är sanning! Människa! Get a life!”

”Men jag HAR ju ett liv. Och jag kallar dem som jag lärt känna via nätet för vänner eftersom att de ÄR vänner. Jag lovar dig, många av dem känner jag bättre än vad jag känner dig. Jag menar verkligen känner. Jag behöver inte veta hur någon ser ut, vilken färg ögonen har eller hur långa de är, för att känna dem. Den kontakt jag fått med mina nätvänner är djup. Jag har sett, ja SETT, sidor hos dem som jag kanske inte skulle ha fått se om vi suttit öga mot öga i stället för skärm mot skärm. Vad är det förresten som säger att jag är asocial? Jag har utbyte med fler människor varje dag än vad du har som ringer en vän en gång i veckan. Hur ofta träffar du dina vänner? Hur ofta pratar du med dem? Just det. Då och då. Men vet du, jag har faktiskt kontakt med flera av mina riktiga vänner, som du så fint kallar dem för, via nätet också. Jag sitter inte bara och knattrar ner ord till folk som jag inte träffat, så det så. Och vet du, jag HAR träffat några av dem som jag fått kontakt med via nätet och det visade sig att de var högst trevliga i verkliga livet också. Så det så! Jag sitter inte heller vid min burk dagarna i ända, jag går utanför dörren. Fikar med vänner på stan, går på bio, spelar sällskapsspel, tar en öl på krogen. Jag vill påstå att MITT liv är bra mycket rikare än ditt, du som vägrar att ta den virtuella världen på allvar. Den existerar och i den finns så mycket att upptäcka om man bara vågar öppna korpgluggarna och ta den till sig. Och om du nu inte vill det, okej för mig, men döm inte ut alla som vill det.”

”Okej. Men du kommer inte att övertyga mig. Jag tror inte på det där tramset. Men du. Vad sa du att det där bandet hette, du spelade en låt för mig som var så bra. Har du skivan?”

”Nä. Jag har ingen skiva. Men du kan ju gå ut på nätet och Myspace.com... Om du nu törs...”

No comments: