2006/03/12

En listig liten sak

Har Singellistan spelat ut sin roll? Med 300 sålda singlar kan man ta sig in i toppskiktet på listan.
300 singlar. Det är inte många det.

Jag reagerade över en notis i Sydsvenska Dagbladet i fredags. Malmöbandet Clark hade klättrat in på placering nummer sex, totalt okända för de större omgivningarna. De var lyckliga så klart, samtidigt konstaterades att det inte behövs så mycket för att ta sig in på listan.
Så jag började fundera. Den här typen av listor har alltid varit en måttstock på hur bra det går för en artist.
Klättras det på listan? Hur många veckor klamrar artisten sig fast vid placeringarna över 20-strecket? Ligger de kvar på tillräckligt bra placeringar tillräckligt länge kan managern börja planera för sommarturné eller skivbolaget för ytterligare singelsläpp.
Men nu då? Kan vi fortfarande använda Singellistan som ett mått på hur bra det går för en artist eller ett band?
Jag tvivlar.
Samtidigt är inte heller Nedladdningslistan, som levereras från Ifpi, skivbolagens branchorganisation, riktigt sanningssägande. De ledande legala nedladdningssajterna på nätet levererar statistik som Ifpi sedan sammanställer och publicerar som den senaste veckans mest nedladdade låtar. Men en av de största aktörerna, Apple music store, har valt att stå utanför listan vilket gör att deras bit av marknaden inte syns. Det vill säga 19 procent av alla de nedladdade låtarna i Sverige. 19 procent är en stor andel. Dessutom har det framförts kritik mot Cdon, som är den i särklass största försäljaren av nedladdade låtar, då de rätt enkelt kan få in artister på listan.
Cdons marknadschef Fredrik Bengtsson säger i en intervju i Göteborgsposten:
” Man kan till och med konstatera att om vi väljer att lansera en viss exklusiv låt så kommer den att hamna högt på Ifpi:s lista. Det ger omedelbart genomslag.”
Det är inte bara lite otäckt. Om Cdon får lite extra pengar från ett skivbolag kan de alltså få in artister på Nedladdningslistan. En lista som kan användas som ett vapen i marknadsföringen.
Om man tar och jämför Singellistan och Nedladdningslistan för vecka tio hittar man direkt stora skillnader.

Nedladdningslistan
1 (1) Lars Winnerbäck ”Ingen soldat”
2 (2) Marie Serneholt ”That's the way my heart goes”
3 (3) Sebastian ”Do what you're told”
4 (5) Melanie C ”First day of my life
5 (11) Anna Sahlene ”This woman”
6 (4) Laleh ”Live tomorrow”
7 (8) Bob Sinclar ”Love generation”
8 (9) Madonna ”Sorry”
9 (18) Kelly Clarkson ”Because of you”
10 (NY) Sonya ”Etymon”

Singellistan
1 (12) Da Buzz ”Last goodbye”
2 (1) Sebastian ”Do what you're told”
3 (2) Marie Serneholt ”That's the way my heart goes”
4 (4) Takida ”Losing”
5 (3) Chipz ”Chipz in black (Who you gonna call)”
6 (NY) Clark ”I don't need you”
7 (13) Madonna ”Sorry”
8 (5) Petter ”Det går bra nu”
9 (10) Melanie C ”First day of my life”
10 (Åt) Fronda ”Gå härifrån”

Madonna, Marie Serneholt, Sebastian och Melanie C finns på båda listorna, sedan finns det inte många likheter.
Frågan är om inte musikindustrin skulle tjäna på att slå samman dessa olika listor. Ju fler faktorer som kan påverka, desto mindre är risken att enskilda aktörer går in och manipulerar listorna. Dessutom får man en samlad bild av hur mycket en enskild artist faktiskt säljer.


Andra bloggar om: ,

1 comment:

Fisso said...

Så sant, så sant!
Tyvärr har detta fenomen varat ganska länge med att ett snabb försäljning av några hundra plattor drar upp en högt på försäljnings listan. Man brukar se efter en vecka vasd som sker på riktigt.
Dock är det roligt det du tar upp om nedladdningslistan för detta är ju något nytt.