2007/03/20

En kärlekshistoria

Mamma berättade om ett nattlig samtal som fick mig att börja tro att hon yrade i nattmössan. Vore det inte för att hon har ett trovärdigt öronvittne till den makalöst udda konversationen skulle jag envist fortsätta tro att hon drömt.

M=Mamma
I-L=Inga-Lena (av hänsyn till personen ifråga har jag valt ett lämpligt alias)

*ringelingeriiiing*
M: Mmm ... hallå ... *harkel*
I-L: Heeeeej! Du sover väl inte?
M: Eh, va? (fortfarande yrvaken, funderande på vem det är som ringer) Vad är klockan?
I-L: Jag har underbara nyheter!
M: Jaså?
I-L: Jag har förlovat mig! Visst är det roligt va? Han är så underbar! Och så går han så bra ihop med Agnes!
M: (Nu har det gått upp ett Liljeholmens) Grattis. Så roligt för dig, men du jag ska...
I-L: Han är från Övertorneå! Okej, han är aningens yngre, men vad gör väl en tio-femton år när man hittat sin själsfrände. Jag är kär. För första gången på lång tid.
M: Okej, men vad…
I-L: Han är balsamerare.
M: Vaddå? Balsam?
I-L: Alltså, han jobbar med döda människor, avlidna, ja lik alltså.
M: Oookej.
I-L: Och så tycker han om kyrkogårdar! Speciellt på natten! Det är romantiskt...
M: Natten?
I-L: Ja han är satanist.
M: Satavaddå?
I-L: Och så tror han på vampyrer, men han är verkligen underbar. Jättesnäll och bra med Agnes.
M: (som nu nyper sig i armen för att se om hon drömmer) Balsamerare som går på kyrkogårdarna på natten, satanist och tror på vampyrer? (Mycket vantrogen stämma)
I-L: Alltså, du får det att låta som att han gör nåt på kyrkogårdarna. Vi är faktiskt lyckliga!
M: Ja det är väl det vi…
I-L: Han är ingen sådan där, vad heter det... Nekrolog!
M: Nekrofil menar du?
I-L: Det är han inte alls det! Han trivs med sitt jobb bara!
M: Mmm. Okej, men du. Klockan är mycket, jag ska upp om några timmar för att jobba.
I-L: *skrattar lite nervöst* Ja... Jag har ju blivit lite av en nattmänniska så jag tänkte inte så mycket på klockan.
M: Nej jag förstår det... Men grattis till förlovningen... Verkligen. Jättegrattis.
I-L: Tack! Du, jag tänkte höra om vi kan komma och hälsa på nån dag? Eller så kan ni komma neröver och titta på vår nya lägenhet!
M: Vi får ta det en annan dag. Nu ska jag sova. Godnatt.
I-L: Okej, godnatt.

– end of call –

Jag bara gapade. En satanist som jobbar med döingar, en som tror på vampyrer och vandrar på kyrkogårdarna om natten. Låter inte helt stabilt... Men de har säkert ett annorlunda inrett hem.

1 comment:

Anonymous said...

Inga fördommar nu Mona. ;)
Men låter ju lite hmmm! suspekt.