2006/11/07

Skvaller

Hm... Alltid, eller i varje fall ofta, när det pratas om skvaller läggs gärna ”kärringar” till. Skvallerkärringar alltså.

Hur kommer det då sig att de största profilerna inom skvallerbranschen är män? Kan missa massor av namn så här i den sena timmen, men jag tänker framför allt på exemplar som Hans Schimoda, Daniel Nyhlén och Johan T Lindwall. Namn som jag vaskar fram ur minnet väldans lätt, medan jag får rota runt rätt länge för att plocka fram ett kvinnligare dito. Stora profiler inom den ädlaste av genres, skvallerjournalistiken. Den säljer, o ja, den säljer. Upplagorna ökar så självklart är det rätt att satsa om man vill tjäna stora klövers.

Expressen försöker att skapa en ny profil inom området, Johnny Axelsson ”nöjesreporter med den bästa kollen på kändisarna”. Han har en egen ”skvallerblogg” på expressen.se. Har läst den, rätt kvickt gjort och inte så mycket skoj om du frågar mig. Men så är jag inte överdrivet intresserad av vilka som går på krogen vid Stureplan och inte heller av om Madde firar med svägerskan eller ej.

Men åter till frågan. Varför epitetet ”skvallerkärringar”? Teorier någon? Och vad kallar man männen som skapat sig ett leverne på skvallret?

Andra bloggar om:


PS. Det är visst det som är melodin för framtiden. Skvaller och icke att förglömma, mode. Ack ljuva värld... Vars är u på väg... Yta, yta och så lite extra blankpolerad yta.

Äh. Jag är bara grinig... Har varit hos tandläkaren så det förklarar aaallt. DS.

1 comment:

Matti Ståhlberg said...

Gossip-Gubbs?