2007/12/01

Inkompetent tekniknörd...

Jag får ju inte till nåt jag. Har jag tappat greppet helt om tekniken? Va?

1. Försökte mig på att bränna film som jag ska titta på i dvd-spelaren. Följde varenda jävla tips jag kunde hitta på nätet, men icke då...

2. Vill lyssna på Last FM via min airport. Det blir ju så mycket trevligare när det spelas musik i rätta högtalarna i stället för i skiten som sitter i burken. Men icke då... Ska jag tordas ge mig på det som jag ville undvika när jag köpte mac, det vill säga bygga egna scripts? Har hittat en del matnyttigt på underbara internet, men nu sitter jag här och är rädd för att fucka upp min dator...

Gah...

För övrigt tänker jag på alla dem som inte gillar julen av olika skäl. Det kan inte vara lätt att vara uppe i folk som är som jag, det vill säga helt galna i julhelgen. Musiken från 50-talet går varm hemma hos mig i dag när jag hänger upp adventsstjärnor och plockar med tomtar. Det är harmoni för mig. För andra är det tortyr. Tänk om jag kunde få smitta av mig lite, tvätta bort sånt som förpestar julhelgen för andra.

Men. Jag är ju en inkompetent tekniknörd så det kan jag tyvärr inte kirra, det heller... (Har du några tips på hur jag löser mina två trubbel, de av teknisk karaktär vill säga, är jag evinnerligt tacksam)

6 comments:

Linus Brännström said...

1. det är ju faktiskt inte skitlätt att bränna dvd:er som man kan spela som vanligt i spelaren. det beror ju också lite på vad man har för dvd-spelare och vad det är för skivor osv. exakt vad som är fel hos dig är ju svårt att säga utan en mer ingående beskrivning av vad som händer och när osv. det bästa, och mest praktiska, är ju att bara koppla ihop datorn med teven och kolla så, det är busenkelt (i alla fall när man kör mac) och mer praktiskt (man slipper bränna ut en massa filmer som man kanske inte vill ha sedan).

2. airport är ju spärrat, det funkar bara med itunes om man inte gör något åt det. däremot finns det ju en massa program som enkelt löser det så man kan streama musik från vilket program man vill, till exempel airfoil express.

Mona said...

Å Linus! Guds gåva till inkompetenta tekniknördag som jag. ;-)

Jag har faktiskt kopplat datorn till tv:n, men det är vissa filmer som jag inte får med texten till. Har filerna i mappen men icke. Så då testade jag att bränna. Men det fungerade inte heller helt felfritt dock. Får inte ens bild. Har beställt en ny dvd-spelare, vår gamla är väck, och den tar fler format så jag hoppas att den är lösningen. För de skivor jag bränner tar inte ens dvd-spelarprogrammet i macen...

2. Jo, jag har noterat det. Hittade en sajt med massa programmeringar och texter att bara kopiera in i den egna prompten, om man nu ids. Ditt tips var dock betydligt enklare... Tack!

Per said...

Vad är filmen i för format?

Mona said...

Per: AVI, texten srt. Men tjurar jag på ett tag lär det nog fungera... ;-) Förresten, hur gick kriget mellan ICA och Konsum på Skönsmon?

Linus Brännström said...

det är ju ganska jobbigt att bränna en avi till en dvd som man bara ska se på som vanligt i dvd-spelaren. man måste ju då konvertera den och det brukar ta sjukt lång tid.

men att srt-texten inte funkar i den vanliga koppling är ju skumt. vilket program använder du? med vlc är det ju enkelt att aktivera undertexten – man väljer bara läs in undertext. det där med att den ska ligga i samma mapp och sedan bara funka har jag aldrig riktigt trott på.

Anonymous said...

ojojoj!!!svårt..nä!